Saturday, February 20, 2010

if u lahad datu locally, u have to read for ur own sake!!

Apa masalah org Lahad Datu? Jenayah? Kerata sapu? PTI? Penjaja Haram? Sampah? Sebut saja.. Ini adalah antaranya.. lagi pun bandar ini rosak dek kerana penguasa2 yg mewakili kerajaan sifatnya tahan dengan kutukan dan bahana rasuah. Klu mahu bercerita fasal hukum, sy bukan orgnya. Tapi klu mahu bercerita perkara2 salah yg ketara dan org ini kita jgn terkejut klu2 dibaling bukan lagi dengan selipar, malah pihak tuan boleh la letakkan apa barang pun asalkan lebih teruk dari selipar. Erm.. adakah masalah dengan Pakatan Pembangkang? Wah ini cerita politik. Kita ringkaskan saja. Pilihanraya Umum 13 BN menang. Itu kenyataan yg bole pakai sekarang. Takut semua ini bertukar arah sekelip mata. Jadi sila AMBIL IKHTIBAR terutama sekali pihak Perdana Menteri Malaysia Datu Seri Najib Tun Razak selaku peneraju BN.

Kerugian yg rakyat telan tanpa ada pilihan berupa ratusan ribu sehari, semuanya banyak berakhir di KESESAKAN JALAN RAYA, PUNCA ELETRIK dan BEKALAN AIR yg terlalu tidak masuk akal. Rasa amarah sy ini sy zahirkan bukan lah utk apa2 kepentingan, kerana siapalah sy ini, seorang penganggur yg ada talian internet di rumahnya. Seorang yg turut terlibat rugi dengan ke'gampang'kan kerajaan yg dizahirkan di Sabah. Jujur sy katakan, sekalipun seorang penganggur macam sy ini, tiga perkara 'lagha' diatas merugikan sy. Banyak melibatkan masa. Hanyasanya kerana MASA, begitu ramai antara kita dalam kerugian (al-'Asr)- Nbmz

Org yahudi sifatnya suka berdalih dan banyak soal dengan tujuan menolak kebenaran yg telah jelas nyata sekalipun didepan mata. Jadi apa bezanya dengan keadaan kesengsaraan rakyat Lahad Datu yg sentiasa ada sahaja suara2 mengatakan kerajaan itu ini begitu dan begini menzahirkan yg kerajaan tidak salah? Apa beza suara2 ini dengan bangsa itu? Secara jujur, sy tidak pernah declare kita yahudi, tapi sifat bangsa ini ada dikalangan setiap rakyat 1Malaysia, terutama sekali diri saya ini. Mohon Allah swt selamatkan sy dan mereka yg mengikut pilihan kasih sayang-NYA.

Pihak kerajaan ini terlalu berasa selesa dengan keadaannya skrg, tidak mengapalah jika semua org menyalahkan sy dan menyokong tindakan kerajaan sekalipun kesemua petikan di atas ada jawapan balas atau sy tidak sedar ada kebaikannya. Pihak kerajaan ini perlu ditegur dengan merubah satu pihak kepada pihak yg lain. Perlunya ada suara2 berterusan sehingga keadaan ini ditidakkan. Kita terlalu bodoh dengan semua ini. Klu la ada antara kita yg sedar betapa buruk dan jeleknya pentadbiran kerajaan yg diterjemah di Lahad Datu, sy sangat yakin dan pasti kita tidak bisa tidur malam. Kita masih boleh selesa dan lena tidur bersemayan bersama keburukan dan kejelekan yg bertebaran disetiap ruang di Lahad Datu? Lahaulawalaquwaitah illah billah!

Klu kerajaan ini kekal begini tanpa perubahan pentadbiran terhadap agensi2 kerajaan di bawahnya, terutama sekali para pendukung pemimpinnya, Lahad Datu tidak akan berubah. Tidak mustahil dia akan jadi sarang transit SEMUA JENIS JENAYAH melibatkan Filipina, Indonesia, Malaysia dan seluruh dunia amnya. Sampai masanya Lahad Datu akan jadi satu daerah yg paling bermasalah di Malaysia, akan jadi tempat di mana idea2 jahat yg terbit dari parti2 politik sedia ada dan bakal wujud yg begitu mudah di zahirkan untuk melumpuhkan Malaysia secara keseluruhannya-Nbmz. Takut dengan semua keadaan ini? Semua ini terlalu mudah bagiNYA.

Marilah merubah suasana. Tidakkan berubah satu2 daerah atau negara itu melainkan perubahan yg berserta dengan keinginan dan usaha. Sebabnya, bila ada dua benda ini, Lahad Datu terlalu mudah untuk jadi lebih baik dari Putrajaya atau mana2 penempatan paling elit di dunia dengan izinNYA - I/allah.

p/s Sebagai orang Islam dan manusia lain amnya, Lahad Datu terdapat khazanah yg paling bernilai di Malaysia melebihi dunia ini dan seisinya bila kena pada tempatnya. Cuma akal kita tidak sampai ke 'sana'.

-bersama lafaz tasbih kifarah & surah al-'Asr-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home