Saturday, October 24, 2009

bajet 2010

Sedikit harapan dalam pelaksanaan bajet 2010

i. Isu2 yg menghalang / kekangan ekonomi perlu diselesaikan. Apa jenis kekangan itu? Apa saja yg dilihat mengekang contohnya prosedur permohonan, pinjaman, geran, baucer dan semacam dua macam lagi.

ii. Atas kertas banyak prosedur2 permohonan ini tampak mudah, tapi bila dipraktik dan diamalikan, ianya dilihat begitu sukar. Yg dpt nama pada walnya hanyalah kerajaan dimana mengwar2kan kemudahan itu dan ini sehinggakan ianya hanya tinggal indah khabar dari rupa. Contohnya yg melibatkan permohonan terhadap geran2 kerajaan utk penyelidikan mahasiswa2 universiti, di mana prosedur yg panjang dan memeningkan hingga sampai satu tahap tempoh klimaks suatu penyelidikan berlalu dan sdh tidak sesuai lagi utk geran tersebut dikeluarkan. Contoh kajian seperti pengurusan system traffic di bandar2 yg mana skop kajian memerlukan 6 bulan ke setahun skop kajiannya, tp berlalu dan berubah2 dari masa ke semasa hanya kerana ketiadaan dana utk kajian walaupun ada penglibatan sukarela.

iii. Kepengantungan kepada negara asing. Negara kita secara 1Malaysianya perlu keluar dari kepergangtunggan ini.

iv. Kumpulan sasaran bantuan / subsidi kerajaan. Wajiblah ianya tepat kepada kumpulan yg betul2 layak menerimanya. Industri IKS contohnya, bagi yg sedia kaya tu bagi la peluang kpd mereka yg baru mahu berkecimpung dalam dunia ekonomi berkeuntungan. Tradisinya, individi / rakyat di Negara kita ini klu ada peluang bolt harta, maka dibolot lah tanpa memperdulikan norma2 / moral yg baik. Semua dilanggar! Kita ambil satu kisah mengenai pembahagian subsidi nelayan. 80% drpd jumlah bantuan subsidi kerajaan utk golongan nelayan miskin habis dibolot oleh 20% nelayan yg sedia azalinya kaya. Dan baki 20% subsidi kerajaan itu hanya sampai kepada 80% nelayan yg rata2 mmg diiktiraf miskin. Kisah ini fakta dan berlaku, ianya seolah2 sebuku roti dimakan oleh 4 org dan dalam masa yg sama ada 4 roti di makan hanya seorang individu.

Klu betul Pakatan Rakyat ikhlas, ini la kerja dan usaha yg perlu diambil perhatian. Meluruskan semua jalan yg bengkok didalam kerajaan. Membantu di mana kepincangan. Selepas PRU-12 sehingga sekarang PR lebih menumpu bagaimana menjatuhkan kerajaan. Ini tidak betul. Aku menyokong adanya PR dalam menegur apa bentuk salahtadbir kerajaan BN. Tapi menjaga rakyat Malaysia seluruhnya, PR perlu bertanggungjawab menyokong apa jua bentuk mensejahterakan rakyat tidak kisah dari parti apa ideology itu. Angkat mandat rakyat. Junjung kepentingan rakyat, bukan kepentingan peribadi. Perhatian lebih kepada negeri Sabah & Sarawak yg seperti anak tiri di persekutuan. TQ

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home